10 August, 2017

CARA DESAIN KUFI SEPERTI MDC (muslim designer comunity)




1.       Sejarah Kufi


Kufi adalah salah satu cabang dari seni kaligrafi islam dan merupakan yang tertua. Kufi digunakan secara meluas dalam penulisan Al-Quran dahulu sebelum dirubah dengan skrip nasakh seperti yang dipakai saat ini.

Kufi atau kufic sebenarnya berasal dari kata Kuffah” yaitu nama sebuah bandar di Iraq. Pada zaman permulaan penulisan di kuffah, Al-Quran ditulis menggunakan tulisan kufi tanpa ada baris, tidak seperti apa yang kita baca hari ini. Pada dasarnya, huruf-huruf kufi terdiri dari gabungan bentuk-bentuk segi empat dan garis lurus.

Skrip kufi yang banyak dan populer di Malaysia ialah dalam bentuk square geometric yang juga boleh didapati di Masjid Nabawi, Madinah.

2.       Friends of Kufi Square (FoKS)


Permulaan pengajaran dan pengenalan KUFI dimulakan oleh En. Shukor Yahya pada seawal 1 Januari 2010 di page peribadi beliau sendiri.

Shukor Yahya ( juga dikenali sebagai Master Shukor Yahya atau MSY) dan Ahmad Hilmy (yang juga dikenali sebagai Sifu) kemudiannya menyedari kepentingan dalam penyebaran dan pendidikan KUFI kepada masyarakat dan telah menubuhkan sebuah komuniti yang kemudiannya di beri nama FoKS pada May 2010 .

Perkataan FoKS (Friends of KUFI Square) adalah cetusan idea Richard Azlan Abas berdasarkan idea dari nama FOO Camp ,dimana FOO bermaksud Friends of O'Reilly

Ustaz Abdul Wahab Khalid Khatboard kemudiannya mengambil inisiatif untuk membuka group di Facebook ini yang diberi nama Fan @ Friends Of KUFI Square (FoKS) pada 2 July 2010.

Antara artis, pengkritik, penggiat, aktivis dan kini guru kufi yang terawal adalah : Ariff Ashaari , Azizi Mohammed Isa , Hasan Sabran, Awang Purba, Wan Lutfi Wan Johari, Chapit Zulkefli, Abu Ahmad As-Samudrawi, Tahir Harun, Qamar Shahrom Qamaruzaman, Dak Nam, Abi Husna, Azri Hilmi Mansor, Fairuz Zainee, WanLi Ahmad, Ahmad Suhaili Hassan, Ali Gaban, Adrin Pandurama, Zeck Uzaini dan malah ramai lagi yang nama mereka tidak tersenarai di sini.

Ramai diantara mereka yang tersebut di atas adalah antara contoh-contoh terbaik, mereka yang cuba menyebarkan KUFI dengan memberikan nafas moden dan komersil.

Group ini diwujudkan bagi menyatukan semua peminat kaligrafi Islam tertua iaitu Khat KUFI. Setelah berlaku pelbagai perkembangan teknologi, pada masa sekarang ramai peminat khat boleh menulis dan menghasilkan karya khat mereka sendiri menggunakan teknologi ICT


dan hasilnya sangat membanggakan.Terima kasih kepada semua peminat khat dan peminat

KUFI Square kerana menyemarakkan perkembangan seni Islam ini.


Sebarang pembelajaran dan pengajaran kufi di jalankan secara langsung dan tidak langsung di sini.Sebarang hasil seni di sini adalah tertakluk kepada hak milik pemilik seni. Harap dapat hormati.

   3. Cara Membaca Kufi



    4. Charta Kufi




Ini merupakan tabel huruf. Tabel ini berisi huruf basic, variasi dan teknik sambung. teknik sambung ditandai dengan warna yang sedikit pudar.




     5. Titik Positif/negatif



Berdasarkan gambar tersebut, setiap kufi berawal dan berakhir di titik positif. Titik positif dapat disebut juga titik ganjil, karenanya huruf kufi berjumlah ganjil misal untuk huruf ha di atas memiliki jumlah bar 5x3.

     6. Datum





Datum merupakan tempat berdirinya huruf, datum terdiri dari 4 bagian : Selatan (1,5), barat (2,6), utara (3,7) dan timur (4,8). Setiap kufi dimulai dari datum selatan.

      7. Ejaan









Ejaan biasanya digunakan ketika kita berkufi dan kata yang akan kita kufikan merupakan kata yang non arab. Misal ketika kita membuat kufi nama dan nama yang dipakai bukan berasal dari bahasa arab, dalam hal ini para kufier biasanya menggunakan ejaan Jawi Melayu ataupun Jawi Pegon.

8. Contoh Jadi desain Kufi


Bagikan

Jangan lewatkan

CARA DESAIN KUFI SEPERTI MDC (muslim designer comunity)
4/ 5
Oleh